magnaicons/hamburger

Menu

Verlanglijst

Hoe werkt een fietsaccu nou eigenlijk precies?

Hoe werkt een fietsaccu nou eigenlijk precies?
Nieuws
Onderhoud

4 min leestijd Door Rens

Geplaatst op 12 Januari 2023 Geplaatst op 12 Jan 2023

- Bent u nieuwsgierig naar de werking van een fietsaccu? Of zou u graag meer weten over de Lithium-Ion technologie die in de meeste fietsaccu’s gebruikt wordt? Dan bent u hier op de juiste plek. Het proces dat zich voordoet in een Lithium-Ion fietsaccu is vrij gecompliceerd. Bent u echter geïnteresseerd in de Lithium-Ion technologie van de meeste fietsaccu’s dan kunt u hierover meer vinden op deze pagina! 

 

Hoe zit een fietsaccu in elkaar?

Een fietsaccu bestaat uit een verzameling van batterijcellen, waarbij de verschillende cellen aan elkaar gekoppeld zijn om samen één grote batterij te vormen. De meeste fiets accu’s maken daarnaast gebruik van een Batterij Management Systeem (BMS). Een BMS betreft een combinatie van hardware en software die ervoor zorgt dat iedere losse batterij binnen bepaalde grenzen blijft presteren. De fietsaccu bestaat dan ook uit een groep accucellen die aan elkaar gekoppeld zijn, waarbij vaak ook een BMS aan dit systeem verbonden is.

 

Fietsaccu cellen fiets accucellen BMS

 

Hoe werkt de accu van een fiets?

De accu van een fiets werkt als één grote batterij. Iedere losse accucel levert energie als een losse batterij waarbij een batterij management systeem (BMS) ervoor zorgt dat deze accucellen goed samenwerken door binnen bepaalde grenzen te blijven presteren. Als één van de losse batterijen deze grenzen toch overschrijdt, dan schakelt de BMS de fietsaccu uit om te voorkomen dat de fietsaccu te heet wordt en vlam vat. Vaak beschikken deze losse batterijen over Lithium-Ion technologie. Deze Lithium-Ion technologie zorgt ervoor dat iedere losse accucel in eerste instantie energie levert. Deze energie komt namelijk vrij bij een elektrochemisch proces zoals dat in ieder type batterij in een bepaalde vorm voorkomt. Tenslotte wordt deze energie met behulp van elektroden naar de contactpunten van de accu geleid waarna deze energie via de koppeling met de fiets naar de elektrische motor van de elektrische fiets gedreven wordt.

 

Hoe werkt een batterij?

De meeste mensen weten dat batterijen energie leveren, maar niet iedereen weet hoe een batterij dat doet. Een batterij bestaat namelijk uit elektrochemische stoffen die samen een chemische reactie aangaan waarbij energie vrijkomt. Er wordt daarom ook wel eens gezegd dat een batterij een bepaalde ‘opgeslagen chemische energie’ heeft. Elke losse accucel uit een fietsaccu beschikt over deze opgeslagen chemische energie, waarbij er vaak één positief geladen kant (de zogenaamde anode) en één negatief geladen kant (de zogenaamde kathode) van de accucel bestaat. 

U weet misschien wel hoe het voelt als u met een ballon lang genoeg over uw haren heen wrijft en u vervolgens een schok krijgt wanneer u bijvoorbeeld een metalen oppervlak aanraakt. Ook in die situatie is er een ladingsverschil waardoor de negatieve elektronen naar de positieve kant reizen om het ladingsverschil wederom te neutraliseren. De bewegende elektron-deeltjes zorgen er vervolgens voor dat er een elektrische energie ontstaat. In het voorbeeld van de ballon ervaart u deze elektrische energie als een schok. In het geval van een batterij wordt er een opgeslagen chemische energie omgezet tot een elektrische energie. Een van de meest voorkomende batterij technologieën van fietsaccu’s is de Lithium-Ion technologie. Wilt u meer te weten komen over de werking van een Lithium-Ion accu? Dan kunt u hieronder lezen hoe de Lithium-Ion batterij werkt en elektrische energie kan aanleveren.

 

Hoe werkt een Lithium-Ion batterij?

De Lithium-Ion (Li-Ion) batterij is een van de meest voorkomende batterijen en in het geval van deze Lithium-Ion batterij bestaat de anode uit lithiumatomen en de kathode uit titanium disulfide. Bij het ontladen wordt één elektron afgescheiden van ieder Lithiumatoom waarbij het negatieve elektron vervolgens naar de positieve kathode toe beweegt om dit ladingsverschil te neutraliseren. Een elektron kan zich echter niet door het elektrolyt (de transportvloeistof tussen de anode en de kathode) bewegen. Daardoor bewegen de elektronen langs een aparte elektrode door het aangesloten apparaat heen om deze van elektrische energie te voorzien. In de afbeelding hieronder ziet u hoe de elektronen langs het lampje bewegen om deze van elektrische energie te voorzien. Het ladingsverschil tussen de positieve kathode en negatieve anode zorgt er hierbij voor dat er een stroom van elektronen naar de kathode ontstaat. De reactie ontstaat in eerste instantie doordat het titanium disulfide sterk positief geladen is. Op een gegeven moment zal de kathode door alle elektronen steeds negatiever geladen raken en de anode door de positieve Lithium-Ionen steeds positiever geladen raken. Hierdoor zullen er met verloop van tijd steeds meer positieve Lithium-Ionen naar de kathode toe bewegen waardoor de kathode weer iets meer positief geladen en de anode weer iets meer negatief geladen wordt. Het ladingsverschil houdt hierdoor stand totdat de accu leeg raakt doordat er teveel Lithiumatomen gereageerd hebben in deze chemische reactie. Op dat moment dient de batterij weer opgeladen te worden waarbij het gehele proces andersom uitgevoerd wordt.

Lithium-Ion batterij schematisch

Product is toegevoegd aan jouw winkelwagen

Subtotaal van jouw bestelling

Bestel nu! Bekijk winkelwagen magnaicons/cart